Pyreneje 2000: 3. den - prohlídka opevněného Carcassonnu

 
Trasa autobusu: Fréjus - Carcassonne - parking u Lannemezan

Rozhodnutí z pátku "jetkamažtojde" se ukázalo prozíravé, protože i do Carcassonnu jsme nabrali zpoždění. Naštěstí pouze hodinové (místo ve 14:00 jsme dorazili v 15:00), které další program již nepoznamenalo. Carcassone hodnotí Michelin maximální možnou mírou ***, méně hvězdiček znamená méně pozoruhodné místo), jedno vůbec z nejzachovalejších středověkých měst v Evropě v původním pásu dvojitých hradeb - zleva: 1. středověké město od jihu, 2. hrad Comtal, 3. letecký pohled:

O záchranu této památky se postaral především v polovině minulého století Prosper Mérimée a další osoby, které přinášely do Paříže natolik nadšené zprávy o opevněném městě, že nakonec bylo rozhodnuto v roce 1844 započít s generální opravou. Průvodce Michelin tvrdí, že jde o nejrozsáhlejší opevnění v Evropě (souhlasili by s tím Poláci, kteří tvrdí, že největší pevnost v Evropě je jejich hrad Malbork?). V současné době uvnitř opevněného města žije 139 stálých obyvatel, je tu pošta a škola. Opevnění tvoří dvojitý pás hradeb, 24 věží, hrad Comtal a několik kostelů, především kostel St. Nazaire, který podle místních poznámek sestává z jedné poloviny z románské a z druhé z gotické části, které do sebe nevídaným způsobem přirozeně zapadají.

V mých vidinách bylo město, které jsem již od 15 let snil vidět, daleko mohutnější, než ve skutečnosti. Měl jsme pocit, že stojí na vysokém kopci a jeho hradby sahají do oblak. Horní hrana hradeb nijak vysoko nad místním parkovištěm nečněla. Jo, na hrady je nutno jezdit kolem 10 let! Pravda, od nového Carcassonnu vypadá mohutně. To ale nemění nic na tom, že jde skutečně o velkolepě zachovanou středověkou památku a stylově čistou. Je až neuvěřitelné, že se na tomto celku neprojevily žádné stavební úpravy v pozdějších stoletích!