Expedice 2017: Od Alp k Jadranu

 
ATRAKTIVITA Nabídky CK sice vyjmenovávají kdejakou památku a zajímavost cestou (např. zámky Hellbrunn a Anif , vodopády Gollinger Wasserfall , hrad Hohenwerfen aj.), ale je to spíše fakultativní záležitost. Jejich návštěva je obtížně proveditelná. Zejména kvůli časovým možnostem. Nebývají mnohdy přímo na trase, nebo k nim vedou náročné odbočky. Na vážnější prohlídku už vůbec není čas. Kilometráž sice odpovídá rozpisu, ale většina našich cyklistů naměřila vyšší kilometrážní hodnoty. Ne že by trasy byly na knop, ale zájemce o pomátky a historii se musí spokojit spíše s cyklistickým projetím historických měst a nahlédnutí do kostelů.
Záleží tedy na pojetí účastníků. Stačí-li mi příroda, větší kilometráž a památky jdou bokem, bude účastník spokojen. Kdo chce setrvat a více cestou poznat, nebude úplně spokojen. Těm by jistě více vyhovovalo zkrácení etap. Pokud je ovšem špatné počasí, pak první skupině zbyde jen kilometráž.
PRŮVODCE Mnozí účastníci se stěžovali, že průvodce nepodává během tras výklady. Takže! Za prvé CK nic takového neslibuje. A za druhé to ani při delších etapách nejde kvůli různosti tempa účastníků. To by musela jet velká skupina pospolu a na sebe čekat. Těžko představitelné. Z tohoto pohledu byla činnost průvodce v pořádku. Výklad byl logicky proveden večer a ráno.
DOPRAVA Bývá tou záležitostí, která lidem kazí část dovolené. V případě zájezdu Od Alp k Jadranu je první přejezd krátký a ani návrat není přehnaně dlouhý. 
UBYTOVÁNÍ Někteří účastníci si občas stěžovali, že ubytování nebylo na výši. Holt kdo je zvyklý na **** a ***** spokojený být nemohl. Jinak bylo vše v pořádku až na uložení kol v Grado Pineta, kde byly stroje vystaveny bouřce.
CO JINAK? Protože patřím k těm, co mají rádi vedle cyklistiky také poznávání, byl bych pro zkrácení etap (přitom osobně mne délka 80 km denně nevadí). Bohužel 2. a 3 cykloetapu nelze zatraktivnit v případě, že je špatné počasí (což se nám v r. 2017 stalo). Jediná atraktivita - okolní hory - pak nejsou vidět. Z tohoto pohledu je italská strana zajímavější i proto, že jízda po trati Pontebanna je atraktivnější než jízda podél řeky Salzach, která je zakryta stromy. Přírodní atraktivitu ztrácí až závěr v Itálii, který probíhá v říční deltě. Naštěstí je co navštěvovat. Osobně se klidně vykašlal na dojezd k moři u Grada. Byl jsem tam dvakrát a vždy to stálo za pendrek. Trasa kolem Lagun směr Monfalcone je vytvořena spíše pro cyklistické nenechavce. V ptačích rezervacích však ptáky moc neuvidíte. Asi bych skončil v Aquileii, kam bych situoval jízdu poslední den. Tíím by se získal jeden den navíc podél celé trati. Vždy, když se skončí v místě s památkami, je větší prostor na pěší prohlídku, která dává šanci si místo v klidu a podrobně prohlédnout.