Dolomity / Garda Trentino / Cima Rocca plus Laste

Start: vesnička Biacesa (420 m.n.m.)
Cíl:  vrchol Cima Rocca (1089 m.n.m.)
Parkování: u hřiště, nebo ve středu obce
Obtížnost: lehké zajištěné pasáže s ocelovými fixními lany, výstup ze štoly pod vrcholem Cima Rocca vede po sedmimetrovém žebříku
Občerstvení: hospoda ve vesničce, pitná voda na několika místech ve vesnici (modré body na mapě)
Ústup: Lze přespat v bivaku u kapličky
Čas: celkem 4-5 hod.
Do báglu: čelovku, přilbu, alespoň 1l vody, sedák, ferratový set, klidně i něco k jídlu
Poznámka: Během cesty se vlastně ani není nutné jistit, i když složitější partie jsou zajištěny. Nicméně, bezpečnost je vždy až na prvním místě.

Úvod

Z Klettersteigatlasu*) jsem vybral dvě málo známé ferraty přímo nad jezerem, které na sebe vzájemně navazují. Jedná se o via ferratu Sentiero attrezzato delle Laste a "zákopový chodník" na vrchol Cima Rocca. Perličkou druhé ferraty jsou vyhloubené štoly se střílnami, přičemž nejdelší asi 150 m dlouhá štola nelze bez čelovky projít. Tuto ferratu opravdu nelze najít v žádných turistických průvodcích, ani na mapě či cedulích přímo ve vesničce Biacesa, z které se nastupuje.

Popis

Začátek trasy: z Rivy jedete směr Storo, projedete tunelem a první vesnička se jmenuje Biacesa. Vlevo u hřiště na basket nechte auto. Jděte ve směru jízdy dál do vesnice, doprava a projděte jí vracejíc se směrem na vrchol San Giovanni.(mapa pro orientaci je u hřiště). Cestou lze ve vesničce nabrat chladnou vodu.

První rozcestí u zákazu vjezdu vás navede na stezku Senter dei Bech, průvodce mu říká "kozí stezka". Další rozcestí je trochu nepřehledné, ale pokud si všimnete červeně orámované tabulky u ukazatelů, je hned jasné, že vpravo je ta správná cesta. Teprve nyní přijdete na rozcestí, kde začíná první ferrata "Sentiero attrezzato delle Laste". Jasně vás zde budou upozorňovat na nutnost používání ferratového setu. Dojdete až ke kapličce, asi 70 m poblíž je prý "jediný bivak světa s přívodem elektrického proudu". A my zrovna zapomněli sebou mixer. U kapličky jsou chaoticky uspořádané ukazatele, ale nás zajímá směr nahoru po cestě Camminamenti di Guera 1915 - 1918. Lze zde odbočit i na jinou ferratu Sentiero attrezzato Mario Foletti, či vše obejít zleva až na vrchol San Giovanni, anebo se vrátit po normální cestě do Biacesy. Po chvíli přijdete k prvním střílnám, ale ty nejdelší chodby vás čekají až dále. Některé slepé ramena jsou i označené a pokud jste dobrodruzi, zkuste si při zpáteční cestě v té nejdelší chodbě uhnout doprava, půjde se dolů. Jestli je chodba slepá, či si projdete celou horou, to neprozradím. Ze "zákopových štol" je to na vrchol už kousek a panorama jezera je fantastické. Lze sejít i na hřeben Bocca Sperone a vidět nádherné údolí s Rivou a jezerem.

By Kamil Hrádek 2003

*) Poznámka Jiřího Michala: Starší vydání Klettersteig Atlasu žádnou ferátu Sentiero attrezzato delle Laste neznají. Znají pouze zákopový chodník na Cima Rocca. Fór je v tom, že samotný Klettersteig píše, že tato zákopová cesta spojuje vrchol Cima Capi a sedlo Sperone a v rozpise uvádí, že cesta vede přes Cima Rocca. Tím pádem sám průvodce vnáší nejasno do celé věci. České zdroje k tomu navíc cestu Camminamenti uvádějí jako ferrátu, ale italské zdroje ji moc neznají. Zkrátka a dobře zákopový chodník je ferráta Cima Rocca a její součástí je válečná štola, celým jménem Camminamenti e Gallerie di guerra. Ferráta Laste je pouze spojkou ke kapličce S.Giovanni.