POSÁDKY
|
Ford Mondeo: 4x J.Jiroudek, Milada, J.Krejča, I.Janouchová
Škoda Felicia Combi: 4x Haeringovi
VW Transporter: 4x J.Michal, L.Michalová, K.Michal, K.Špálová
Ford Escort: 3x I.Reif, H.Reifová, D.Requette
Audi: 2x J.Mojka, H.Junková
Audi: 1x P.Requette (přijel sólo z Paříže) |
VOLBA TRASY
|
* Z několika možností, kudy přejet Švýcarsko
na cestě do Francie, byla nakonec zvolena varianta přes Karlsruhe a Basilej. Naopak
byly zamítnuty varianty přes Mnichov a Bregenz či přes Stuttgart a Zűrich. Z
hlediska délky jsou všechny tři varianty srovnatelné, rozdíl činí maximálně
50 kilometrů. Pro variantu přes Basilej hovořila jistota nejdelší dálniční
vozovky.
* Ve hře byla ještě varianta vyhnout se Švýcarsku přes Francii. Tuto variantu
nakonec kvůli nejistotě nákupu švýcarské dálniční známky zvolil Honza
Haering. Podle výpočtu byla tato varianta kvůli dražšímu mýtnému na francouzských
dálnicích dražší než přejetí Švýcarska. Z praktického hlediska se zase tato
varianta ukázalo jako nejprůchodnější. Podle Honzy byla dálnice po celé délce
volná.
* Přejezd přes Itálii nepřicházel vůbec v úvahu. Nejdelší a finančně nejnáročnější. |
PRŮBĚH CESTY
|
Sraz účastníků byl v Rozvadově v sobotu 11. března
2000 v 01:00 nad ránem. Proběhl téměř bez problémů až na Honzu Haeringa, který
minul parking s McDonaldem a jel rovnou na hranici. Tím se ostatním ztratil, protože
si vypnul mobil a nebylo mu možno sdělit, kde je příští společná zastávka. Ta
se odehrála po dalších 400 kilometrech na dálničním odpočívadle Rasth.
Renchtal (Strassbourg) v 6:00. Svítalo. Do té doby vůz Reifových již jednou
zakufroval. O Honzovi H. nebyly žádné zprávy. Naštěstí jej náš vůz těsně před
švýcarskou hranicí potkal, tak jsme se dozvěděli, že Honza míří na Mulhouse a
jede přes Francii. Ostatní se dostali po spojení dálnic od Basileje a Zűrichu před
Bernem do stojící kolony, která se začala rozjíždět až u Laussanne. Časová
ztráta byla minimálně hodina. Další společná zastávka se odehrála na hranici
za Ženevou. Odtud se tři posádky vydali po normální silnici přes kopec a městečko
Cruseilles. Pro zpestření. To jsme ale neměli dělat. V městečku byl totiž
kruhový objezd a jeden semafor a to stačilo na to, aby to zablokovalo silnou místní
dopravu. Přejezd této "zkratky" přes kopec cca 25 kilometrů dlouhé nás
stál další hodinu. Ještě že jsme nespěchali. Za "odměnu" jsme viděli
z aut výjimečný most Ponts de la Caille. Honza Mojka na nás čekal už přes dvě
hodiny za Annecy na odpočívadle. Když už to téměř nevydržel, tak se naše tři
"zbylé" posádky objevily. Další sraz byl už nahoře, v Les Deux Alpes.
Za Grenoblem při vjezdu do údolí Oisans se zase začaly tvořit kolony, ale naštěstí
do nebylo tak hrozné. Michalovi a Mojkovi se rozhodli v le Bourg-d´Oisans navštívit
supermarket a chviličku po nich dorazil "ztracený" Honza Haering. Všechny
posádky dorazily do střediska kolem 16. hodiny. Cestu jsme zpestřili tím, že každá
posádka dostala kazetu se šesti "novými" písněmi a měla za úkol je šprtat. |
ITINERÁŘ PRAHA - NŰRNBERG - KARLSRUHE - BERN - GENEVE - GRENOBLE - LES DEUX ALPES
Jízdy jedné z posádek (Michalových), která byla velmi podobná jízdě
ostatních.
Místo |
Komunikace |
Tacho |
Realita |
Čas |
Poznámky |
Praha |
E50/dálnice D5 |
4287 |
|
23:15 |
Odjezd z Újezda, v Plzni byla 20 km objížďka |
Benšovice ? |
-"- |
4414 |
|
|
nákup nafty: 51 litrů/1100 Kč |
Kateřina |
-"- |
|
|
01:15 |
sraz posádek, H.Haering minul a jel dál |
Rozvadov-Waidhaus (SRN) |
E50/silnice 14 |
4454 |
|
01:45 |
hraniční přechod |
Wernberg-Köblitz |
E50/dálnice A93 |
4489 |
|
02:15 |
|
Schwandorf-Fronberg |
E50/silnice 85 |
4513 |
|
02:30 |
|
Amberg 0Ost |
E50/dálnice A6 |
4529 |
|
02:38 |
|
Nürnberg Ost AB Kreuz |
E50/dálnice A6 |
|
|
|
|
Heilbronn, Weinsberg Kreuz |
E41/dálnice A81 |
|
|
|
|
AB Kreuz Walldorf |
E35/dálnice A5 |
|
515 |
05:05 |
|
Rasth. Renchtal (Strassbourg) |
-"- |
4898 |
|
05:55-06:45 |
sraz posádek bez H.Haeringa |
Freiburg cca |
-"- |
|
|
|
Michalovi míjejí H.Haeringa, ten mobilem sděluje,
že jede přes Francii |
Rasthaus Bad Bellingen |
E35/dálnice A50 |
|
|
|
|
Basel (SUI) |
E35+25/dálnice N2 |
5025 |
|
07:50 |
hraniční přechod: 960 Kč dálniční známka |
pumpa ? |
|
5038 |
|
08:05 |
nákup nafty: 114 SFR, téměř 70 litrů |
Egerkingen |
E60/dálnice N1 |
5069 |
|
08:28 |
zácpa téměř až k Bernu |
Vevey |
E25+62/dálnice N9+12 |
|
|
|
|
Lausanne |
E25+62/dálnice N1 |
5236 |
|
10:25 |
|
St. Julien (FR) |
E25/dálnice A40 |
5303 |
|
11:30 |
sraz posádek bez H.Mojky, ujel dopředu |
Cruseilles |
|
|
|
|
přejezd po vedlejší silnici v úděsné
frontě |
Annecy |
E712/dálnice A41 |
|
|
|
návrat na dálnici |
parking za Annecy |
-"- |
|
|
|
sraz s H.Mojkou, ten jede s Michalovými |
Chambéry |
-"- |
|
|
|
péage 29 FRF |
Grenoble (směr Briancon) |
E712/dálnice A51 |
|
|
|
péage 29 FRF |
Echirolles le Pont-de-Claix |
silnice N85 |
5448 |
|
13:30 |
|
Vizille |
silnice N91 |
|
|
|
|
le Bourg-d´Oisans |
-"- |
|
|
|
supermarket, objevuje se H.Haering |
Du Chambon |
silnice D213 |
|
|
|
|
Les Deux Alpes |
|
5516 |
|
15:30 ? |
první na místě byli Jaromír a Ivo, Pierre
dojel navečer |
JEDNODENNÍ LYŽAŘSKÝ VÝLET DO SERRE CHEVALIERE
Jeli jsme pouze dvěma auty, protože jela pouze grupa kolem Honzy
Haeringa, Dana s Pierrem a já. Více zájemců nebylo. Až po La Grave je silnička úzká.
Nepříjemné jsou i tunely, jejichž problémem bývá nenakreslený střední pás a žádný
obrubník při stěně. To je pro orientaci řidiče velmi nepříjemné. Výjezd do sedla
Lautaret a sjezd z něj do Serre Chevalier je již veden po příjemné široké silnici. Při
návratu měl Pierre naštěstí pouze mírnou nehodu.
Les Deux Alpes |
1670 m |
silnice D213 |
5516 |
09:00 |
du Chambon |
1040 m |
silnice N91 |
|
|
La Grave |
1450 m |
|
|
|
Col du Lautaret |
2058 m |
|
|
|
Serre Chevalier |
1400 m |
|
|
10:00 - 17:00 |
Col du Lautaret |
2058 m |
|
|
|
La Grave |
1450 m |
|
|
|
du Chambon |
1040 m |
silnice D213 |
|
|
Les Deux Alpes |
1670 m |
|
5634 |
18:00 |
ITINERÁŘ LES DEUX ALPES - PRAHA
Honza Mojka odjel již v pátek navečer. Druhý vyrazil
Jaromír, v sobotu kolem 10:30, po něm za další půlhodinu my, ale zamířili jsme
nakupovat do města. Původně jsem se chtěli minimálně půldne zdržet a opalovat se,
ale zatáhlo se. Reifovi a Haeringovi (Honza zase mířil do Francie) vyrazili asi kolem 11.
hodiny. Po sjetí dolů na silnici N91 začala již záhy kolona, která stála a stála. To
způsobilo asi hodinové zpoždění. Auta jela individuálně. Společné zastávky se nedělaly.
My jsme zajeli ještě jednou na nákupy do Annecy. Mezi Bernem a Basilejí se začaly opět
tvořit kolony. Při překročení německé hranice začalo lít jak z konve. My jsme párkrát
zavolali pro orientaci, kde jsou ostatní. Byli většinou tak 100 km před námi i více. Přesto
v okamžiku, kdy nám došla nafta na hranicích v Rozvadově, se ukázalo, že auta jsou za
srovnaná nedaleko od sebe a všechna ještě před Plzní. Ivo se kvůli našemu nedostatku
vracel. Ani ne 10 minut poté, co jsme s ním dohodli help, se na hranici objevil
"ztracený" Honza Haering.
Jízda jedné z posádek (Michalových), která byla do jisté míry podobná jízdě ostatních.
Les Deux Alpes |
silnice D213 |
5634 |
11:00 |
Michalovi jeli nejdříve do města nakupovat boty |
Du Chambon |
silnice N91 |
|
|
po pár kilometrech se utvořila pomalu se sunoucí
kolonaaut |
le Bourg-d´Oisans
|
-"-
|
|
|
teprve po výjezdu z tohoto města se auta znovu rozjela,
občas se ale ještě na krátko stálo |
Grenoble |
dálnice A51 |
5723 |
13:30 |
nákup nafty: 16,1 l/90 FRF |
Chambéry |
dálnice A41 |
|
|
péage: 29 FRF |
Annecy |
-"- |
|
14:35 |
vjeli jsme do města kvůli nákupům potravin, péage: 23
FRF |
Annecy / Carefoure
|
|
|
|
Ivo byl na Annecy Sud, při výjezdu z města jsme platili
dalších 31 FRF, přitom ze Chambéry při přímé jízdě to stálo pouze 46 FRF |
Area klidu za Annecy |
|
5818 |
15:30-16:00 |
přestávka na jídlo |
? |
|
|
|
péage: 10 FRF |
St. Julien (FR) |
E25/dálnice A40 |
|
|
hranice |
Genéve |
E25/dálnice N1 |
|
|
nákup nafty: 30 SFR/21,6 l // 1,389 SFR/1 l |
La Cote
|
|
5920
|
17:00
|
přestávka, výměna řidičů, cca 34 km za Lausanne, Ivo
hlásil, že je již 60 km před Basilejí, cca 100 km před Michalovými |
Bern |
E25/dálnice N12 |
|
|
|
Häreningen (Derendingen) |
E25/dálnice N1 |
6111 |
18:45 |
od tunelu začaly značné fronty aut |
Basel (SUI) |
E35+25/dálnice N2 |
6155 |
19:20 |
hraniční přechod, nákup nafty: 60 DEM/38 l // 1,56
DEM/1 l, cesta dále až k Heilbronnu pokračovala v dešti, chvílemi slejváku |
Karlsruhe |
E35+52/dálnice A5 |
|
|
|
AB Kreuz Walldorf |
-"- |
|
|
|
Rasthaus Hohenlohe |
E50/dálnice A6 |
6482 |
22:25 |
nákup nafty: 16 l/25 DEM // 1,53 DEM / 1 l |
cca 40 km před Nürberngem |
|
|
|
Ivo hlásí, že je před Ambergem, cca 50 km před
Michalovými |
Amberg Ost
|
E50/silnice 85
|
|
|
hledáme pumpu pro jistotu, později se ukáže, že dalších
cca 250 km žádná na cestě není, až v ČR |
Schwandorf-Fronberg |
E50/dálnice A93 |
|
|
|
Wernberg-Köblitz |
E50/silnice 14 |
|
|
|
Rozvadov-Waidhaus (SRN)
|
|
6725
|
24:00 (00:55)
|
cca 5 km před přechodem se začíná auto cukat, dojíždíme
v pohodě na přechod, ale po odbavení auto s sebou cukne, stačíme dojet pár metrů
za přechod a je konec, SOS Ivovi o pár minut dříve, než hranicí projede H.Haering
(dojede k pumpě a hlásí, že mají 5 l kanystr, to už má ale Ivo načerpáno),
cca 6 l/150 Kč |
Kateřina |
|
6731 |
01:42 |
nákup nafty: 11 litrů/250 Kč |
Plzeň |
E50/město/D5 |
|
|
nákup nafty: 51 litrů/900 Kč |
Praha |
|
6809 |
03:15 |
dojezd na Újezd |
KOLIK STÁLA DOPRAVA
Na základě jízdy jedné z posádek (Michalových), která už nemusela být
podobná jako u ostatních.
NAFTA - NÁKUPY
|
* v Kč: 1100 + 250 + 900 + 150 = v Kč 2 400,-
* ve SFR: 114 + 30 = 144, tj. v Kč 3 168,-
* ve FRF: 90, tj. v Kč 495,-
* v DM: 60 + 25 = 85, tj. v Kč 1 615,- |
PÉAGE / MÝTO |
* ve FRF: 29 + 29 + 23 + 29 + 31 + 10 = 89, tj. 830,- |
DÁLNIČNÍ ZNÁMKA |
* švýcarská dálniční známka 960,- |
DOPRAVA CELKEM
|
* cena 9 500,- Kč
* cena na 1 osobu 2 375,- Kč |
SPOTŘEBA VOZU
|
* celkem nafty: 285,85 litrů
* celkem zaplaceno: 7 528,- Kč
* celkem ujeto: 2 631 km
* průměrná cena 1 litru nafty: 26,33 Kč
* spotřeba na 100 km: 10,81 litrů
* počáteční odhad: 7 l / 100 km á 22 Kč, tj. 140 Kč/100 km
* skutečnost: 10,8 l / 100 km á 26,50 Kč, tj. 286 Kč/100 km |
POTŘEBA PENĚZ
|
* péage a nafta FRF: 200 FRF
* známka + nafta Kč: 3 000 Kč
* nafta SFR: 150 SFR *)
* nafta DM: 100 DEM
* parking FRF: 100 FRF |
POZNÁMKA
|
Všichni doporučují kupovat pohonné hmoty ve Švýcarsku,
protože je zde nejlevnější. Řidič však musí mít k dispozici drobné papírové
bankovky, protože v noci zde velmi často fungují pouze benzínové automaty. |
|