Chorvatsko: z Hvaru do Stariho Gradu, Hvar / 7. den

STRANA 3.   ZPĚT
 
Pevnost Španjol (Španjolska tvrdava) se nachází na kopci (88 m/n.m.) severně od města. Byla vybudována v polovině 16. stol Benátčany na místě dřívějšího hradu. Jméno má podle toho, že se ve 14. století na její stavbě účastnili španělští vojenští stavitelé, kteří ji vtiskli základní koncepci. Stavba současné pevnosti začala v roce 1282, tedy v době benátské vlády nad ostrovem. Peníze na stavbu město získávalo prodejem soli. V roce 1551 už stavaři "vztyčili glajchu" v podobě benátského lva a znaku municipality na jižní straně pevnosti právě s uvedeným vročením. 1. 10. 1579 se pevnost stala cílem blesku, a to tak nešťastně, že se zapálil a vybuchl střelný prach. Značná část pevnosti byla explozí rozmetána včetně blízkých domů ve městě. V následujících stoletích byla pevnost opět opravena a různě adaptována. Od poloviny 19. stol. však strategický význam Hvaru poklesl natolik, že pevnost byla opuštěna a začala chátrat. Úplnému zchátrání však zabránil rozvoj cestovního ruchu. V roce 1971 byla pevnost rekonstruována.
  • ve 12:30 se skupina sešla u chrámu sv. Štefana a vyrazila do kopců
  • při stoupání do Brusje se samozřejmě cyklisti roztrhali. Když jsem dorazil do centra Brusje, část už zasedla do kavárny k doplňování tekutin. Měl jsem už žaludek mírně poničený častým ponocováním s lanškrounskými a tak jsem se rozhodl jet dál. Co to takhle zkusit po šotolině k Malemu Grablje?
  • z centra Brusje jsem vystoupal po značce ke kostelu a záhy se dostal na šotolinu. Začala mírně, ale pro treková kola není. Některé krátké části jsou hodně tvrdé, byť krátké
  • v polovině cesty odbočovala cesta k cíli, ale cesta byla značená pouze pro pěšáky. Cyklo vedlo k Velo Grablje. Tak co? Rozhodl jsem se nepouštět se do dobrodružství, kdybych musel kolo vést 3-4 kilometry. Pokračoval jsem po cyklostezce. Ta mě začas vrátila zpátky na hlavní silnice, kde jsem potkal do té doby šťastného Jirku K. Poprvé píchnul. Zhruba po 400 metrech byla nová odbočka na Velo Grablje, já se ale na ní vykašlal. K odbočce ke Velo Grablje jsem dojel po asfaltu a znovu si rozmýšlel, zda se spustit dolů? Malo Grablje nebylo vidět. Nakonec jsem se rozhodl pro pohodu: sedlo Vidikovac