Šlapárna jako za stara 2007: 2. den - Přírodní park Trhoň

 
Trasa: Holoubkov stanice ČD - modrá, červená - Holoubkov Hotel Holoubkov - červená - Holoubkov Holoubkovský rybník - Trhoň - Hůrky na kraji lesa - býv. Stará chata - Žďár - Polesí Žďár - Rokycany hotel Bílý lev - Rokycany stanice ČD 12 km / 18 km
  • nedělní snídaně probíhala pro změnu individuálně. Někdo šel na snídani v hotelu, někdo měl vlastní zásoby a někdo šel do Kauflandu
  • sešli jsme se okolo půl na nádraží, když většina z nás již podruhé prošla kolem zajímavě řešeného domu. Šlo o secesní vilu

Secesní vila č.p. 286 v Jiráskově ulici byla postavena v roce 1913 podle plánů stavitele B. Ryšavého. Je významným dokladem řešení drobnější městské vilové architektury se zahradou, ve slohově čistém, výjimečně střídmém pojetí secese.

  • těžké věci jsme opět odložili, a to do kufru Jardova auta
  • paní pokladní pochválila Jelínkovic čokla, takže se Jana naparovala
  • vláček nás hodil o dvě stanice blíže Praze, do vesničky Holoubkov
  • nejdříve jsme šli hledat otevřenou hospodu, vždyť ve vesnici byl hotel. Tak jsme se seznámili s postavou granátníka, kteroužto železnou sochu ulili zdejší slévárny
  • bohužel v deset hodin byl hotel ještě zavřený stejně jako hospoda Na růžku
  • tak jsme se ještě jednou prošli kolem Holoubkovského rybníka a komentovali nesourodost některých téměř lázeňských domů a totálně zastavěné vesničky starými fabrickými halami. Holoubkov měl holt kvůli těžbě rud a následné výstavbě železářských podniků smůlu
Holoubkov. Obec je poprvé uváděna v urbáři rožmberských statků v r. 1379. Již v 15. století se dokládá zpracování železné rudy a v době císaře Rudolfa II. i výkonná vysoká pec. Koncem 19. století, po ukončení provozu vysokých pecí, pokračovala v obci výroba slévárenská a začalo se rozvíjet strojírenství. Po II. světové válce zde v závodu TOS – Kovosvit pracovalo až tisíc zaměstnanců. I v současnosti zde sídlí mnohé strojírenské podniky, již soukromé.