Mladá Boleslav (Střední Čechy)

  ZPĚT

Císař Rudolf II. povýšil r. 1600 Mladou Boleslav na královské město. 30letá válka způsobila úpadek. Městem se proháněla vojska, v roce 1648 byl pobořen i mladoboleslavský hrad. 

Rozkvět byl znovu nastartován s rozvojem průmyslu. V 18. a zejména 19. století vznikalo v Mladé Boleslavi mnoho továren, z nichž většina se soustředila na březích řeky Jizery. Mezi vzniklými továrnami byl například lihovar, pivovar, textilní továrna nebo cukrovar. Významným milníkem bylo pro město také přivedení železnice, první železniční trať do Mladé Boleslavi dorazila v roce 1865. Na počátku 20. století rychle vznikaly nové čtvrtě a město se výrazně rozšiřovalo za hranice své původní zástavby. Roku 1905 byla založena automobilka (1905) Laurin & Klement, dnešní Škoda Auto.

Dne 9. května 1945 zažila Mladá Boleslav nálet, v té době byla stále pod kontrolou německého wehrmachtu. Boleslav se tak stala posledním evropským městem bombardovaným za II. světové války. Podle některých pamětníků měla bombardující letadla na sobě rudé hvězdy, nepodařilo se však s jistotou dokázat, že skutečně patřila sovětským vojskům. Poničena byla značná část mladoboleslavské automobilky.

V 60. letech 20. století za komunistické éry došlo k zásadní přestavbě města. Byla zdemolována značná část staré zástavby, která byla nahrazena panelovými domy. 

Prameny