Letohrad (Pardubicko)

STRANA 3. ZPĚT

V 19. století vznikal zámecký park s mnoha vzácnými rostlinami (např. kandík psí zub – kvete počátkem dubna). Od první poloviny 19. století se Kyšperku říkalo „sirkařský“. Rozmohla se zde výroba sirek a to ještě o dva roky dříve než v Sušici. Roku 1874 přijel do Kyšperka první vlak a následoval vznik dřevařského a textilního průmyslu. Dodnes je důležitou železniční křižovatkou s mezinárodním provozem.

V roce 1950 došlo ke sloučení Kyšperka s okolními obcemi a nově vzniklý celek byl pojmenován Letohrad. V současnosti převažuje elektrotechnický průmysl. Ve 21. století se město bouřlivě rozvíjí, vznikají jak nové obytné čtvrti, tak i průmyslová oblast živě roste. Počet lidí s trvalým pobytem se blíží 6 500.

Památky

  • raně barokní zámek z let 1680–1685
  • přírodně krajinářský park, původně zámecká zahrada, s fontánou, empírovým altánem a umělou jeskyní – grottou
  • kostel sv. Václava ve stylu italského baroka z roku 1680 s cennými štuky a rokokovým zařízením z let 1783–1786
  • kostel Nanebevzetí Panny Marie na Orlici z roku 1709
  • barokní domy na náměstí se zachovaným podloubím
  • sousoší P. Marie na náměstí z let 1718–1721
  • bývalý hospodářský dvůr (kolem 1720), dnes Muzeum řemesel, jedno z největších ve střední Evropě
  • tvrz Orlice – renesanční tvrz
  • kaple sv. Jana Nepomuckého z roku 1734 na Kopečku nad městem. Stavbu řídil Morazzi z Chrudimi, který stavěl i kapli na Zelené hoře u Žďáru nad Sázavou, půdorys kaple i ambitů tvoří podle jednoho z atributů sv. Jana pětiúhelník, je tam pět vchodů, pětiboký oltář, pět andělů nad oltářem
  • zřícenina hradu Kyšperk stával na hřebeni 300 m od kaple, což ostatně dokládají pozůstatky valů
  • Městské muzeum – barokní budova z roku 1680, expozice je věnována historii města a sirkařství
  • Hotmarova kaplička z roku 1680