Kralupy nad Vltavou (Střední Čechy)Středověk a novověk První doložená zmínka o Kralupech - považovaná za falzum - se nachází v soupisu majetku břevnovského kláštera z roku 993. Autentická je až darovací listina krále Václava I., který 6. dubna 1253 věnoval pražským Křižovníkům s červenou hvězdou několik vesnic, mezi nimi i Kralupy (Cralup). V majetku tohoto řádu zůstaly Kralupy téměř 600 let a to až do r. 1848. Po skončení 30leté války byly v Kralupech jen 2 grunty – Řepkův a Šestákův. Ještě v roce 1850 byly Kralupy jen osadou s 27 domky. S koncem roboty v roce 1848 přišla v roce 1851 železnice a s ní i pokrok. Postavena byla loděnice a založena první chemická továrna. V Kralupech vznikla důležitá železniční křižovatka. Vyráběly se zde vlečné čluny a také kolesové parníky. V roce 1881 měla obec už téměř 3 000 obyvatel a byla povýšena na městys. Pokračovalo rozšiřování železniční tratě. Aby mohly být Kralupy povýšeny na město, potřebovaly vlastní kostel. Postaven byl díky finančnímu daru monsignora Eduard Tersch ve výši 50 tisíc zlatých. v r. 1895 byl vysvěcen. Městem se staly Kralupy až r. 1902. 20. století V roce 1901 zahájila výrobu Kralupská rafinerie minerálních olejů. V roce 1910 se Kralupy staly sídlem okresní politické správy. Kvůli hladu v průběhu I. světové války docházelo ke stávkám a Kralupy se staly jedním z měst, kde došlo k převratu již 14.10.1918. V roce 1928 byl vybudován most přes Vltavu. Město se stavbou zadlužilo, a proto se za přechod mostu muselo platit. Po válce v r. 1930 vznikla továrna na chladiče do letadel. V letech 1935-1936 bylo vybudováno kralupské letiště. Během II. světové války byla ve městě umístěna posádka wehrmachtu. Kralupy patřily za II. světové války k nejpostiženějším českým městům, neboť velkou část města poničil těžký nálet amerických bombardérů 22. března 1945. Cílem byla kralupská rafinerie. Nálet poškodil nádraží, zničil většinu průmyslových objektů a 117 domů. Kralupy se staly válkou nejpostiženějším městem v Čechách. |